Praktiske råd og tips for deg som vil komme igang med eget flysertifikat

Generelle krav til PPL


Det kreves totalt minimum 45 timer blocktid. 25 av disse skal være med instruktør, og 10 av disse skal være solo.

Av disse 10 solo-timene, skal 5 være solo crosscountry – som betyr at du skal fly til andre flyplasser som f. eks Torp Sandefjord, Rygge eller lignende.

Alt av timer avhenger selvfølgelig av egen progresjon.


I løpet av PPL-programmet må du gjennomføre en tur på minimum 270 km (150 NM) totalt i luftlinje.


Mer kan leses her (CAA sine sider)

Generelle krav til PPL


Det kreves totalt minimum 45 timer blocktid. 25 av disse skal være med instruktør, og 10 av disse skal være solo.

Av disse 10 solo-timene, skal 5 være solo crosscountry – som betyr at du skal fly til andre flyplasser som f. eks Torp Sandefjord, Rygge eller lignende.

Alt av timer avhenger selvfølgelig av egen progresjon.


I løpet av PPL-programmet må du gjennomføre en tur på minimum 270 km (150 NM) totalt i luftlinje.


Mer kan leses her (CAA sine sider)

Informasjon om medisinsk sertifikat:


For å få PPL sertifikatet, så må du ha minimum medisinsk klasse 2. Dersom du en dag ønsker en karriere innad luftfart; eller kunne ta betalt for å fly (med et CPL sertifikat), må du ha medical klasse 1
(førstegangsundersøkelse for klasse 1 ligger på rundt 6000,- og denne undersøkelsen blir da gjort årlig
og koster 2-3000,- for fornyelse).

Hvis du derimot tar medical klasse 2, så må undersøkelsen kun gjennomføres hvert 5. år frem til du er 40.

Mer om hvor du kan ta medisinsk klasse 1 eller 2 kan du lese her: https://luftfartstilsynet.no/aktorer/flymedisin/medisinsk-regelverk/


Du trenger ikke å ha medical på plass før du begynner å fly, men det er absolutt lurt å få avklart så tidlig som mulig - sånn at man ikke bruker store summer på flyvingen for å deretter få vite at man ikke er medisinsk skikket til å få utstedt et flysertifikat.

Ustyr og diverse for flyving:


Som nevnt øverst er det lurt å få bestilt loggbok så fort som mulig! Du bestemmer selv om du vil ha en
liten eller stor loggbok (det er smak og behag!) Samtidig vil jeg anbefale å kjøpe et simpelt kneeboard og headset. - Prisklassen på headset varierer fra 2000,- for et helt greit headset opp til 15000,- for Bose A20 sitt Noise Cancelling headset m/bluetooth.


Jeg vil påstå at pris ofte henger sammen med kvalitet!


Det er det behov for ICAO kart Sør-Norge og midtnorge 1:500.000 (laminert). Alt av utstyr kan handles
fra https://pilotbutikken.no og leveringstiden varierer fra noen dager til et par uker. Andre utstyr som
CRP-1 og navigajonslinjal, samt permanent tusj - vil bli nødvendig når du begynner med teori hos
https://Privatfly.no og navigeringsturene.


Privatfly; Teori og kurspakke


http://privatfly.no/


Her anbefaler jeg en av pakkene med lærebok., og siden du mangler CRP-1 Computer og Plotter (nevnt
under mine anbefalinger til innkjøp) så sparer du litt tid og penger på å gå for Grunnpakke med lærebok og navigasjonspakke.
Teorien starter du når du vil. Noen flyklubber har egne regler på når de ønsker at eleven skal være ferdigmed teorien under utdanningsløpet.


Teorien består av 9 fag, og eksamener er multiple choice og avholdes på hvilken som helst trafikkstasjon i landet. Statens vegvesen tilbyr eksamener på vegne av Luftfartstilsynet.


Mine anbefalinger til innkjøp: