Få et innblikk i hvordan en småfly-pilot forbereder før en flytur.
Skrevet av: Thomas Sjøvold
Uavhengig om du skal fly jorden rundt eller bare en 20 minutters lokal tur trengs forberedelser. Det sies at over halve flyturen gjøres på bakken.
Her er punkter jeg holder meg tro til før hjulene forlater bakken.
-Bestem deg sånn ca. hvor du kommer til å fly.
Bli kjent med terreng, potensielle høyder og fjell på og omkring ruta. Tenk hvilken høyde du kommer å fly i.
-Vær-briefing.
Sjekk vær som temperatur, vind, skyer på bakken og for høyden du kommer til å fly. Jeg bruker gjerne Windy, Yr, IPPC, Webkamera-tjenester og man kan også ringe Fly-meteorologen om man er i tvil.
-Tid i lufta.
Hvor lang tid tar min tenkte flytur? Tenk airspeed, vind, tid, distanse. Her har jeg alltid hjelp av et digitalt verktøy. Og i mitt tilfelle er SkyDemon foretrukket.
-Hvordan står det til med drivstoff og Weight and Balance?
Flyet landings- og avgangsvekt er utrolig viktig. Hvordan blir flyet og turen i fht. flyvekt, rullebane og meteorlogiske forhold? Noen ganger har man større marginer, andre ganger mindre. Alltid oppmerksom på dette.
-Flyplassen åpningstid og prosedyrer.
Hva gjør jeg om flyplassen jeg tar av fra eller skal til er stengt? Har flyplassen regler som jeg må forholde meg til avhengig av det? Trenger jeg en flightplan? Hva sier NOTAM?
-Sjekk alt av utstyr.
Har mine digitale hjelpemiddel strøm? Skal jeg ta med powerbank? Er GPS og programvare oppdatert? ID, sertifikat, flydokumenter ok og på plass? Kanskje skal jeg ta med et godt gammeldags kart. Headset plugget riktig? Har jeg og mine passasjerer på riktige klær? Trenger vi flytevester?
-SJEKKLISTE(R).
Alltid bruk sjekkliste.
-Hva/hvis/dersom/atte?
Det siste jeg gjør før jeg tar av. Hva gjør jeg om noe ikke skulle gå som forventet? Hvordan takler jeg et motorutfall f.eks. Hva gjør jeg om jeg flyr på en fugl ved avgang?